Методичний кейс
«Формування й розвиток здорової особистості, підготовка її до суспільно значущого самоствердження та самореалізації як громадянина України
«Формування й розвиток здорової особистості, підготовка її до суспільно значущого самоствердження та самореалізації як громадянина України
та єдиної Європи»
Автори
Вербицька Олена Іванівна,
директор
школи,
вища категорія, вчитель-методист;
Помаз
Світлана Вікторівна,
заступник
директора
з
навчально-виховної роботи,
вища категорія, старший вчитель;
Савченко Лариса Володимирівна,
заступник
директора з виховної роботи,
вища категорія, старший вчитель
Анотація
на матеріали методичного кейсу
Методичний кейс «Формування і розвиток здорової
особистості, підготовка її до суспільно
значущого самоствердження та самореалізації як громадянина України та єдиної
Європи» розроблений адміністрацією Бердянської ЗОШ №13 у складі директора Вербицької Олени
Іванівни, заступника директора з навчально-виховної
роботи Помаз Світлани Вікторівни, заступника директора з виховної роботи Савченко Лариси Володимирівни.
Актуальність роботи полягає в тому, що
запропоновані матеріали представляють навчально-виховний процес у сучасній
школі як такий, що
будується на основі всебічного вивчення особистості школяра, створення
умов для
задоволення освітніх і розвиваючих потреб, підготовки до життя у соціумі.
Практична
значущість заключається в тому, що автори представляють своє бачення моделі розвитку успішної сучасної школи з
невеликою кількістю учнів і педагогічним колективом до 30 вчителів.
Презентується модель школи, що
розвивається в умовах партнерської співпраці, основною метою якої є формування
навчально-виховного середовища соціально зрілої, морально і фізично здорової
сучасної особистості.
У збірку презентованих матеріалів входять: «Концепція розвитку
Бердянської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №13 Бердянської міської ради
Запорізької області «Формування і розвиток здорової
особистості, підготовка її до
суспільнозначущого самоствердження, самореалізації як громадянина України та
єдиної Європи» (автор - директор школи Вербицька О.І.), матеріали педради
«Формуємо успішну особистість» (укладач – заступник директора з НВР Помаз С.В.), матеріали
педради «Здоров’язберігаючі технології в освіті» (укладач – заступник директора
з ВР Савченко Л.В.).
Методичний кейс
рекомендований для керівників загальноосвітніх навчальних закладів.
Впровадження технології
рівневої диференціації
на уроках математики
у 5-9 класах.
вчитель математики вищої катгорії,
вчитель-методист
Вербицька Олена Іванівна
Мета:
застосування диференційованого навчання, вміння виділити в ньому «одиниці
засвоєння», підібрати форми та засоби подачі, програмувати шляхи і засоби
навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Короткий
опис практичної частини (використані під час роботи над інноваційною
технологією методи та прийоми): різнорівневі практичні роботи; використання текстів у
тому числі у комп'ютерному варіанті; розробка творчих завдань для обдарованих
учнів.
Шляхи
вирішення проблем, які виникли
під час роботи над темою:
-
проведення уроків корекції знань як одного із засобів
диференціації змісту навчання;
-
складання програм для індивідуального розвитку
математичних здібностей учнів
Методичний бюлетень
Використання
опорних конспектів
на уроках російської мови
в 5-9 класах.
вчитель
російської мови і
літератури
вищої категорії,
старший
вчитель
ПОМАЗ
СВІТЛАНА ВІКТОРІВНА
Мета презентації:
1)
рухатись від абстрактного до
конкретного;
2)
на ранньому етапі вивчення
будь-якої теми співставляти сходні поняття та явища, а не вивчати їх ізольовано
одне від одного;
3)
розвивати активну розумову
діяльність учнів (а саме, розвивати навички сприйняття інформації, співвідношуючи
з раніше засвоєною);
4)
виділяти головне з загальної
інформації;
5)
полегшення розуміння нової
інформації й закріплення її в тривалій пам'яті;
6) систематизувати й логічно представляти
навчальний матеріал, полегшуючи роботи всіх механізмів вільної пам'яті
(слухової, зорової, рухової (моторної).
Короткий опис практичної частини: Вчитель
в процесі роботи досконало оволодів всіма етапами складання опорних схем і
конспектів, що показує відвідування уроків С.В.Помаз в системі:
-
підбір фактичного матеріалу;
-
генералізація матеріалу;
-
кодування матеріалу (складання
опорного конспекту).
А також
вчитель дотримується основних принципів складання ОК:
-
опора на сигнал;
-
лаконічність;
-
структурність блоків;
-
зручність сприйняття й
відтворення;
-
несхожість конспектів між
собою;
-
принцип акцентування на
основних
змістовних елементах;
-
принцип згортання й розгортання
інформації;
-
принцип зацікавленості;
-
кольорове оформлення;
-
шрифт.
Вже
декілька років вчитель використовує опорні конспекти, розроблені самостійно. В
деяких класах тільки окремі теми вивчаються за допомогою ОК, а в інших – кожна
тема. Все залежить від підготовки учнів, особливостей їх творчого мислення.
С.В.Помаз дає чітку структуру використання ОК на уроках, а також стверджує, що
створюється ситуація психологічного
комфорту, як для учнів, так і для вчителя.
Методичний бюлетень
Технологія розвивального навчання з використанням
елементів методики Л.Петерсон
на уроках математики.
вчитель початкових класів вищої категорії,
вчитель-методист
ФІРСТАЄВА
ЛЮДМИЛА
ІВАНІВНА
Мета презентації: показати
ефективне просування молодших школярів у розвитку й формуванні розумових
операцій, вмінні аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, міркувати
за аналогією.
Короткий опис практичної частини:
З перших уроків дітям
пропонуються завдання, які вимагають від них творчої участі (“придумати”,
“знайти”, “скласти”, “вибрати”, “намалювати”).
Учням пропонується
система питань і завдань, які підводять їх до самостійного “відкриття” нової
властивості. Далі вчитель підводить підсумок, знайомлячи зі загальноприйнятою
термінологією й показуючи зразок коментованого рішення задач та прикладів нового типу. Потім
тренувальні вправи з обов'язковим коментуванням, вимовою вголос вивчених алгоритмів
дій. І лише потім самостійно виконують завдання на застосування вивчених властивостей,
перевіряють їх в класі та виправляють помилки.
Особливої уваги
набувають вправи за аналогією (МЕТОДУ СИНЕКТИКИ: прямою аналогією, особистісною
аналогією (емпатією), символічною аналогією).
За результатами готовності дітей до
шкільного навчання (за дослідженнями психолога) в першому класі було три учні з
низьким рівнем знань. Дослідження в кінці навчального року показали, що таких
учнів в класі немає.
Методичний бюлетень

вчитель історії вищої категорії,
вчитель-методист
Проценко Поліна Іванівна
Мета: виходячи з загальновідомих висновків психологів
про те, що в пам'яті людини залишається 90 % того, що вона робить, 50 % того,
що бачить, 10 % того, що пише – в
сучасних умовах головною метою навчання історії є формування в учнів навичок
творчої діяльності, обробка вмінь використання отриманих знань і вмінь на
практиці. А
також виховання в учнів особистісних рис громадянина України, загальнолюдських
духовних цінностей, демокритизму, патріотизму, підготовка до свідомої активної
участі в суспільному житті.
Короткий опис практичної частини:
1. «Технологія проблемного навчання». Таке навчання здіснюється по
схемі: вчитель створює проблемну ситуацію або задачу, для вирішення якої учень
повинен використовувати нові для себе знання та шукати способи рішення
проблеми, а вчитель допомагає учням, надаючи необхідну для рішення проблеми
інформацію. Результатом проблемного навчання є формування нових знань і вмінь,
способів навчальної діяльності.
2. «Метод ПРЕС»: знайомлю учнів з обов'язковими
правилами, висуваючи гіпотезу «Я думаю, що…», аргументуючи своє бачення по
формі: «Я так думаю, тому що…», узагальнюючи судження.
3. Метод «Аквариум»: поєдную учнів у групи, пропоную
познайомитися з проблемою. Одна група сідає в центрі класу або за першими
партами, отримує завдання, протягом 3 - 5 хвилин обговорюють варіанти рішень,
пропонують їх класу. Вчитель з учнями аналізує почуте.
4. Метод «Вибери позицію» дає можливість учням
з'ясувати власну думку. На перших партах кожного ряду встановлюю таблички:
«Згоден», «Не згоден», «Не визначився». Учні сідають згідно надписів, обговорюють
у колі однодумців всі аргументи в бік своєї думки і пропонують класу аргументи.
5. Позакласна краєзнавча робота: створення музейної
експозиції з історії Бердянської міліції.
Форми і методи роботи: інтерв'ю, збір історичних
експонатів, робота з історичними джерелами, екскурсії, літературно-музичні
композиції, написання робіт МАН, участь творчих робіт в конкурсах, зустрічі з
цікавими людьми, відвідування пам'ятних місць, Уроки Мужності тощо.
Шляхи вирішення проблем, які виникли під час роботи над темою: отримання досвіду і навичок
в оцінюванні відповідей учнів «другого плану», а також у взаємооцінюванні.
Методический бюллетень
Развитие
творческой личности учащихся
в процессе обучения математике
учитель математики высшей категории
ЛЫМАРЬ
ОКСАНА АЛЕКСАНДРОВНА
Цель
презентации:
создание
оптимальных условий для развития индивидуальных способностей и
учебно-познавательной активности учащихся на уроках математики.
Краткое
описание практической
части:
На уроках
используются такие эффективные методы обучения, которые активизируют учащихся,
стимулируют их к самостоятельному овладению знаниями. Например: «Мозговой
штурм», «Микрофон», «Незаконченное предложение» и т.д.
Большое
значение в работе учителя имеет дифференциация и индивидуализация учебного
процесса, личностно ориентированный подход к учащимся.
При
составление письменных работ подбираются разноуровневые задания с обязательным
набором дополнительных творческих заданий.
Применяются
различные формы проверки знаний: тестовые задания, взаимопроверки, соревнования
между командами учащихся и т.д.
Проводятся
уроки:
-
с использование компьютеров;
-
нестандартные уроки (сказки, путешествия,
лабиринты, конкурсы, игры и др.)
-
обобщения и систематизации материала с применением
структурно-логических схем, блок-схем.
Методичний бюлетень
Організація
диференційованого навчання у початковій школі.
учитель початкових класів
вищої категории
старший вчитель
КАДОЛА
ЛЮДМИЛА АВРАМІВНА
Мета
презентації:
забезпечити
організацію диференційованого навчання, яка передбачає врахування освітніх
потреб, розвиток нахилів та здібностей молодших школярів;
виховання
особистості, здатної до самореалізації в умовах реформування сучасного
суспільства.
Короткий
опис практичної частини:
В школі
проводиться навчання шляхом комбінації базових предметів (мови навчання,
української мови, іноземної мови, математики, Я і Україна, музики, фізичної
культури й основ здоров'я), циклу профільних предметів (малюнок,
живопис, ліплення, художня праця) та курсу за вибором
(декоративно-ужиткове мистецтво).
Живопис,
ліплення, музика, поезія сприяють збагаченню емоційн природи молодшого школяра,
допомагає дитині жити в суспільстві, спілкуючись з іншими людьми, а також
допомагають у формуванні загальних навчальних умінь та навичок (організації
робочого місця, плануванню своєї роботи, працелюбності, увазі,
спостережливості, охайності; формуванню спеціальних графічних навичок, моторики
м'язів рук дитини.
Викладання
в спеціалізованих класах вимагають від учителя пошуків цікавих прийомів та
методів роботи. Умовою успіхів таких уроків – є постійне естетичне самовдосконалення
вчителя.
Одним з
таких методів є метод спрямованої уяви, який складається з трьох дослідницьких
етапів: вступна частина, образотворча робота, обговорення.
За
результатами готовності дітей до шкільного навчання (за
дослідженнями психолога) в першому класі було три учні з низьким рівнем знань.
Дослідження в кінці навчального року показали, що таких учнів в класі немає.
Методический бюллетень
психолог школы
КРАЕВАЯ
ОКСАНА АНАТОЛЬЕВНА
Цель
презентации:
Психологическое
сопровождение допрофильной компетентности учащихся:
-
просвещение;
-
психодиагностика интересов, склонностей к
определенному типу профессий;
-
консультирование учащихся по отбору соответствующей
профессии.
Краткое описание практической части:Задание
современной школы – воспитание компетентной личности, которая владеет не только
знаниями, профессионализмом, высокими моральными качествами, но умеет
действовать адекватно в соответствующих ситуациях, применяя знания и беря на
себя ответственность за данную деятельность.
В связи с
этим становится актуальным организация в нашей школе допрофильной подготовки,
направленной на формирование допрофильной компетентности учащихся, которая
включает в себя:
1.
Представление о «Я – концепции».
а) представление
личности о себе;
б) адекватный
уровень притязаний;
в) адекватная
самооценка;
г) компоненты
«само»:
-
самосознание;
-
самоуважение;
-
самостоятельность;
-
самолюбие;
-
самоуверенность;
-
саморазвитие.
2. Представление о мире
профессий:
а) особенности выбора
профессии;
б) требования к разным
профессиям;
в) возможные препятствия и
пути их преодоления;
г) источники получения
информации об образовательных услугах, рынке труда, вакансиях.
3. Адекватный мотивационный
компонент стремления к достижению успехов.
4. Овладение методами
профессионального самоопределения посредством игр (ролевых, деловых,
профессиональных), профориентационных упражнений, анкетирования, тренингов
самоопределения, элективных курсов, проб.
Таким образом, допрофильная
подготовка и допрофильное обучение непосредственным образом содействует допрофильной
компетентности учащихся и развитию ее качества.
а) представление
личности о себе;
б) адекватный
уровень притязаний;
в) адекватная
самооценка;
г) компоненты
«само»:
-
самосознание;
-
самоуважение;
-
самостоятельность;
-
самолюбие;
-
самоуверенность;
-
саморазвитие.
2. Представление о мире
профессий:
а) особенности выбора
профессии;
б) требования к разным
профессиям;
в) возможные препятствия и
пути их преодоления;
г) источники получения
информации об образовательных услугах, рынке труда, вакансиях.
3. Адекватный мотивационный
компонент стремления к достижению успехов.
4. Овладение методами
профессионального самоопределения посредством игр (ролевых, деловых,
профессиональных), профориентационных упражнений, анкетирования, тренингов
самоопределения, элективных курсов, проб.
Таким образом, допрофильная
подготовка и допрофильное обучение непосредственным образом содействует допрофильной
компетентности учащихся и развитию ее качества.
Немає коментарів:
Дописати коментар