Методичні наробки


Методичний кейс
«Формування й розвиток здорової особистості, підготовка її до суспільно значущого самоствердження та самореалізації 
як громадянина України
та єдиної Європи»

Автори Вербицька Олена Іванівна,
директор школи,
 вища категорія, вчитель-методист;
Помаз Світлана Вікторівна,
заступник директора
з навчально-виховної роботи,
 вища категорія, старший вчитель;
Савченко Лариса Володимирівна,
заступник директора з виховної роботи,
 вища категорія, старший вчитель

Анотація
на матеріали методичного кейсу 
Методичний кейс «Формування і розвиток здорової особистості, підготовка   її до суспільно значущого самоствердження та самореалізації як громадянина України та єдиної Європи» розроблений адміністрацією Бердянської ЗОШ №13       у складі директора Вербицької Олени Іванівни, заступника директора                          з навчально-виховної роботи Помаз Світлани Вікторівни, заступника директора    з виховної роботи Савченко Лариси Володимирівни.
Актуальність роботи полягає в тому, що запропоновані матеріали представляють навчально-виховний процес у сучасній школі як такий,                 що будується на основі всебічного вивчення особистості школяра, створення умов                        для задоволення освітніх і розвиваючих потреб, підготовки до життя у соціумі.
Практична значущість заключається в тому, що автори представляють своє бачення  моделі розвитку успішної сучасної школи з невеликою кількістю учнів і педагогічним колективом до 30 вчителів. Презентується  модель школи, що розвивається в умовах партнерської співпраці, основною метою якої є формування навчально-виховного середовища соціально зрілої, морально і фізично здорової сучасної особистості.
У збірку презентованих  матеріалів входять: «Концепція розвитку Бердянської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №13 Бердянської міської ради Запорізької області «Формування і розвиток здорової особистості, підготовка                               її до суспільнозначущого самоствердження, самореалізації як громадянина України та єдиної Європи» (автор - директор школи Вербицька О.І.), матеріали педради «Формуємо успішну особистість» (укладач – заступник директора              з НВР Помаз С.В.), матеріали педради «Здоров’язберігаючі технології в освіті» (укладач – заступник директора з ВР Савченко Л.В.).
Методичний кейс рекомендований для керівників загальноосвітніх навчальних закладів.



Методичний бюлетень
  
Впровадження технології
 рівневої диференціації
на уроках математики
у 5-9 класах.


вчитель математики вищої катгорії,
вчитель-методист
Вербицька Олена Іванівна

Мета: застосування диференційованого навчання, вміння виділити в ньому «одиниці засвоєння», підібрати форми та засоби подачі, програмувати шляхи і засоби навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Короткий опис практичної частини (використані під час роботи над інноваційною технологією методи та прийоми): різнорівневі практичні роботи; використання текстів у тому числі у комп'ютерному варіанті; розробка творчих завдань для обдарованих учнів.
Шляхи вирішення проблем, які виникли під час роботи над темою:
-         проведення уроків корекції знань як одного із засобів диференціації змісту навчання;
-         складання програм для індивідуального розвитку математичних здібностей учнів

Методичний бюлетень 
Використання
опорних конспектів
на уроках російської мови
в 5-9 класах.

вчитель російської мови і
літератури вищої категорії,
старший вчитель
ПОМАЗ
СВІТЛАНА ВІКТОРІВНА
 Мета презентації:
1) рухатись від абстрактного до конкретного;
2) на ранньому етапі вивчення будь-якої теми співставляти сходні поняття та явища, а не вивчати їх ізольовано одне від одного;
3) розвивати активну розумову діяльність учнів (а саме, розвивати навички сприйняття інформації, співвідношуючи з раніше засвоєною);
4) виділяти головне з загальної інформації;
5) полегшення розуміння нової інформації й закріплення її в тривалій пам'яті;
6) систематизувати й логічно представляти навчальний матеріал, полегшуючи роботи всіх механізмів вільної пам'яті (слухової, зорової, рухової (моторної).
Короткий опис практичної частини: Вчитель в процесі роботи досконало оволодів всіма етапами складання опорних схем і конспектів, що показує відвідування уроків С.В.Помаз в системі:
-         підбір фактичного матеріалу;
-         генералізація матеріалу;
-         кодування матеріалу (складання опорного конспекту).
А також вчитель дотримується основних принципів складання ОК:
-         опора на сигнал;
-         лаконічність;
-         структурність блоків;
-         зручність сприйняття й відтворення;
-         несхожість конспектів між собою;
-         принцип акцентування на основних
змістовних елементах;
-         принцип згортання й розгортання інформації;
-         принцип зацікавленості;
-         кольорове оформлення;
-         шрифт.
Вже декілька років вчитель використовує опорні конспекти, розроблені самостійно. В деяких класах тільки окремі теми вивчаються за допомогою ОК, а в інших – кожна тема. Все залежить від підготовки учнів, особливостей їх творчого мислення. С.В.Помаз дає чітку структуру використання ОК на уроках, а також стверджує, що створюється ситуація психологічного  комфорту, як для учнів, так і для вчителя.

 Методичний бюлетень
  
Технологія розвивального навчання з використанням елементів методики Л.Петерсон
на уроках математики.

вчитель початкових класів вищої категорії,
вчитель-методист
ФІРСТАЄВА
ЛЮДМИЛА ІВАНІВНА

Мета презентації: показати ефективне просування молодших школярів у розвитку й формуванні розумових операцій, вмінні аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, міркувати за аналогією.
Короткий опис практичної частини:
З перших уроків дітям пропонуються завдання, які вимагають від них творчої участі (“придумати”, “знайти”, “скласти”, “вибрати”, “намалювати”).
Учням пропонується система питань і завдань, які підводять їх до самостійного “відкриття” нової властивості. Далі вчитель підводить підсумок, знайомлячи зі загальноприйнятою термінологією й показуючи зразок коментованого рішення  задач та прикладів нового типу. Потім тренувальні вправи з обов'язковим коментуванням, вимовою вголос вивчених алгоритмів дій. І лише потім самостійно виконують завдання на застосування вивчених властивостей, перевіряють їх в класі та виправляють помилки.
Особливої уваги набувають вправи за аналогією (МЕТОДУ СИНЕКТИКИ: прямою аналогією, особистісною аналогією (емпатією), символічною аналогією).
         За результатами готовності дітей до шкільного навчання (за дослідженнями психолога) в першому класі було три учні з низьким рівнем знань. Дослідження в кінці навчального року показали, що таких учнів в класі немає.

Методичний бюлетень
  
Нові форми роботи з розвитку творчих здібностейобдарованих дітейна уроках історії й в позакласний час з використанням педагогічної технології проблемного навчання.

вчитель історії вищої категорії,
вчитель-методист
Проценко Поліна Іванівна
Мета: виходячи з загальновідомих висновків психологів про те, що в пам'яті людини залишається 90 % того, що вона робить, 50 % того, що бачить,  10 % того, що пише – в сучасних умовах головною метою навчання історії є формування в учнів навичок творчої діяльності, обробка вмінь використання отриманих знань і вмінь на практиці. А також виховання в учнів особистісних рис громадянина України, загальнолюдських духовних цінностей, демокритизму, патріотизму, підготовка до свідомої активної участі в суспільному житті.
Короткий опис практичної частини:
1. «Технологія проблемного навчання». Таке навчання здіснюється по схемі: вчитель створює проблемну ситуацію або задачу, для вирішення якої учень повинен використовувати нові для себе знання та шукати способи рішення проблеми, а вчитель допомагає учням, надаючи необхідну для рішення проблеми інформацію. Результатом проблемного навчання є формування нових знань і вмінь, способів навчальної діяльності.
2. «Метод ПРЕС»: знайомлю учнів з обов'язковими правилами, висуваючи гіпотезу «Я думаю, що…», аргументуючи своє бачення по формі: «Я так думаю, тому що…», узагальнюючи судження.
3. Метод «Аквариум»: поєдную учнів у групи, пропоную познайомитися з проблемою. Одна група сідає в центрі класу або за першими партами, отримує завдання, протягом 3 - 5 хвилин обговорюють варіанти рішень, пропонують їх класу. Вчитель з учнями аналізує почуте.
4. Метод «Вибери позицію» дає можливість учням з'ясувати власну думку. На перших партах кожного ряду встановлюю таблички: «Згоден», «Не згоден», «Не визначився». Учні сідають згідно надписів, обговорюють у колі однодумців всі аргументи в бік своєї думки і пропонують класу аргументи.
5. Позакласна краєзнавча робота: створення музейної експозиції з історії Бердянської міліції.
Форми і методи роботи: інтерв'ю, збір історичних експонатів, робота з історичними джерелами, екскурсії, літературно-музичні композиції, написання робіт МАН, участь творчих робіт в конкурсах, зустрічі з цікавими людьми, відвідування пам'ятних місць, Уроки Мужності тощо.
Шляхи вирішення проблем, які виникли під час роботи над темою: отримання досвіду і навичок в оцінюванні відповідей учнів «другого плану», а також у взаємооцінюванні.


 Методический бюллетень 
Развитие
творческой личности учащихся
в процессе обучения математике
  
учитель математики высшей  категории
ЛЫМАРЬ
ОКСАНА АЛЕКСАНДРОВНА


Цель презентации:
создание оптимальных условий для развития индивидуальных способностей и учебно-познавательной активности учащихся на уроках математики.
Краткое описание практической
части:
На уроках используются такие эффективные методы обучения, которые активизируют учащихся, стимулируют их к самостоятельному овладению знаниями. Например: «Мозговой штурм», «Микрофон», «Незаконченное предложение» и т.д.
Большое значение в работе учителя имеет дифференциация и индивидуализация учебного процесса, личностно ориентированный подход к учащимся.
При составление письменных работ подбираются разноуровневые задания с обязательным набором дополнительных творческих заданий.
Применяются различные формы проверки знаний: тестовые задания, взаимопроверки, соревнования между командами учащихся и т.д.
Проводятся уроки:
-         с использование компьютеров;
-         нестандартные уроки (сказки, путешествия,
     лабиринты, конкурсы, игры и др.)
-         обобщения и систематизации материала с применением структурно-логических схем, блок-схем.


 Методичний бюлетень 
 

Організація диференційованого навчання у початковій школі.
   
                                                                                                                                                                                     учитель початкових класів
вищої категории
старший вчитель
КАДОЛА
ЛЮДМИЛА АВРАМІВНА



 Мета презентації:
забезпечити організацію диференційованого навчання, яка передбачає врахування освітніх потреб, розвиток нахилів та здібностей молодших школярів;
виховання особистості, здатної до самореалізації в умовах реформування сучасного суспільства.
Короткий опис практичної частини:
В школі проводиться навчання шляхом комбінації базових предметів (мови навчання, української мови, іноземної мови, математики, Я і Україна, музики, фізичної культури й основ здоров'я), циклу профільних предметів (малюнок, живопис, ліплення, художня праця) та курсу за вибором (декоративно-ужиткове мистецтво).
Живопис, ліплення, музика, поезія сприяють збагаченню емоційн природи молодшого школяра, допомагає дитині жити в суспільстві, спілкуючись з іншими людьми, а також допомагають у формуванні загальних навчальних умінь та навичок (організації робочого місця, плануванню своєї роботи, працелюбності, увазі, спостережливості, охайності; формуванню спеціальних графічних навичок, моторики м'язів рук дитини.
Викладання в спеціалізованих класах вимагають від учителя пошуків цікавих прийомів та методів роботи. Умовою успіхів таких уроків – є постійне естетичне самовдосконалення вчителя.
Одним з таких методів є метод спрямованої уяви, який складається з трьох дослідницьких етапів: вступна частина, образотворча робота, обговорення.
За результатами готовності дітей до шкільного навчання (за дослідженнями психолога) в першому класі було три учні з низьким рівнем знань. Дослідження в кінці навчального року показали, що таких учнів в класі немає.

Методический бюллетень 
ПСИХОДИНАМИЧЕСКОЕСОПРОВОЖДЕНИЕПРОФЕССИОНАЛЬНОГОСАМООПРЕДЕЛЕНИЯ УЧАЩИХСЯКАК СРЕДСТВО ПОВЫШЕНИЯИХ ДОПРОФИЛЬНОЙКОМПЕТЕНТНОСТИ


психолог школы
КРАЕВАЯ
ОКСАНА АНАТОЛЬЕВНА
 Цель презентации:
Психологическое сопровождение допрофильной компетентности учащихся:
-         просвещение;
-         психодиагностика интересов, склонностей к определенному типу профессий;
-         консультирование учащихся по отбору соответствующей профессии.
Краткое описание практической части:Задание современной школы – воспитание компетентной личности, которая владеет не только знаниями, профессионализмом, высокими моральными качествами, но умеет действовать адекватно в соответствующих ситуациях, применяя знания и беря на себя ответственность за данную деятельность.
В связи с этим становится актуальным организация в нашей школе допрофильной подготовки, направленной на формирование допрофильной компетентности учащихся, которая включает в себя:
1.     Представление о «Я – концепции».
а) представление личности о себе;
б) адекватный уровень притязаний;
в) адекватная самооценка;
г) компоненты «само»:
-         самосознание;
-         самоуважение;
-         самостоятельность;
-         самолюбие;
-         самоуверенность;
-         саморазвитие.

2. Представление о мире профессий:
а) особенности выбора профессии;
б) требования к разным профессиям;
в) возможные препятствия и пути их преодоления;
г) источники получения информации об образовательных услугах, рынке труда, вакансиях.

3.     Адекватный мотивационный компонент стремления к достижению успехов.

4. Овладение методами профессионального самоопределения посредством игр (ролевых, деловых, профессиональных), профориентационных упражнений, анкетирования, тренингов самоопределения, элективных курсов, проб.
Таким образом, допрофильная подготовка и допрофильное обучение непосредственным образом содействует допрофильной компетентности учащихся и развитию ее качества.

  



























Немає коментарів:

Дописати коментар